Novinky  |   Koncerty  |   Discografie  |   Skupina  |   Rozhovory  |   Fotogalerie  |   Kontakty   



XIII.STOLETÍ / ROZHOVOR      /  Zpět >>

Zahraniční tisk je označuje jako české SISTERS OF MERCY. Na mezinárodních festivalech vystupují po boku špičkových kapel žánru. Písně jako "FATHERLAND" , "ELIZABETH" a "LONDON AFTER MIDNIGHT" se probojovaly na playlisty gotických klubů v Evropě a tamní tisk je hodnotí v superlativách. Tato do sebe uzavřená hudební komunita vůbec nepůsobí jako parta lidí, co si chtějí hrát na středověk".



Jde tu o zcela něco jiného. V oblacích mlhy a světel, v zajetí magických veršů a temné atmosféry předkládají jiný, mnohem fantasknější svět. V nejrůznějších příbězích a podobenstvích. Temnota minulosti zde znovu povstala v úsvitu budoucnosti. V syntéze gotiky, pop artu a industriálního romantismu.

Přicházejí jako bizarní vampové noci
    vlajkonoši Metropolis
    bytosti z Matrixu
     v černé kůži a saténu...


Gotika má mnoho tváří, ale jen jedno jméno
- XIII. STOLETÍ -

XIII. STOLETÍ letos oslavilo 10 let svého trvání a vydalo u této příležitosti výběrové album KARNEVAL. Přesto tato skutečnost zůstala v českém hudebním tisku téměř nepovšimnuta. Proč?
- Necítíme se jako součást české scény a nemáme rádi, když nás tak někdo označuje. Česká scéna nás ignoruje a my dokonale ignorujeme ji. Myslíme si, že s ní nemáme vůbec nic společného a po vydání METROPOLIS jsme se rozhodli, že nebudeme poskytovat rozhovory žádným českým hudebním plátkům.

Nemůže to skupinu nějak poškodit, myslím z hlediska publicity a popularity?
- To sotva. Nic z toho co produkují se nedá brát vážně. Těm lidem chybí znalosti, nadhled i profesionalita. A kromě toho se tento tisk až tak moc neprodává.

Nekupujete si žádný hudební časopis?
- Ne. Občas nějaký prolistuji v trafice.

Ani žádný zahraniční?
- Tak to ano. ORKUS, GOTHIC A GRIMOIRE.

Žádná domácí skupina nemá tolik internetových stránek jako XIII. STOLETÍ. Jen v Čechách jich je pět, další v zahraničí, odkazy i soukromé články nepočítaje.
- Oficiální stránky máme jen jedny. Ostatní vznikají samovolně, nemáme na tom žádný podíl. Nikdo z kapely do toho nezasahuje ani nevstupuje. Je nám to spíš jedno. Důležité jsou ty oficiální.

Takže se o to příliš nestaráte?
- Skoro ne. Občas se na některé podívám a většinou žasnu. Letos na jaře vyšel KARNEVAL. V pražském FUTURU proběhl zdařilý křest i koncert. Odehráli jsme časově dlouhé a náročné turné o 14 koncertech, najezdili tisíce kilometrů a vše završili společným koncertem s anglickými SLADE na stadionu pro 5000 lidí. Zajímaly mě ohlasy, tak jsem se podíval i do knihy návštěv na jedny takové neoficiální stránky. No, místo jakýchkoliv reakcí jsem zjistil, že se tu nějaký pitomec vydává za mě i se svým telefonním číslem, několik lidí si tu domlouvalo rande a pár magorů tu donekonečna diskutovalo o tom, proč hrajem právě tyhle skladby a ne jiné a jaké skladby bychom měli hrát a jaké ne. Nuda k uzívání. Od té doby jsem to neviděl.

Část příznivců má asi potřebu se takto exponovat. Vašich posluchačů je přece ale mnohem více. Prozradíte které ho alba XIII. STOLETÍ se prodalo nejvíce? A kolik?
- Jednoznačně GOTIKY.

Ve stovkách nebo tisících?
- Děláte si legraci? Samozřejme že v tisících.

Co je vlastně kromě Vaší skladatelské vůle tím hlavním hnacím motorem XIII. STOLETÍ?
- Myslím, že jako hudební skupina už máme všechny dětské nemoci dávno za sebou. Takové ty naivní iluze o kapele, a že ta příští deska už určitě prorazí a podobné nesmysly. Pochopili jsme, že pro nás jsou nejdůležitější vzájemné vztahy a především hudba. My jsme prostě rádi spolu, rádi hrajeme, jezdíme, tvoříme, diskutujeme. Scházíme se i mimo hraní a zájezdy. Vždycky jsme byli hodně uzavření a kromě přátel a blízkých nejsme příliš schopni někoho k sobě přijmout. Těší nás dokončení každého projektu. Ať je to CD album nebo demo nahrávka. Nikdo nemá ani představu kolik úsilí a energie si vyžádá realizace každého z nich.

Je v této oblasti něco nového?
- Na vlastní náklady jsme natočili nové video. Tentokrát jsme se spojili s profesionálním štábem. Točilo se na 3 digitální kamery a vše se stříhalo v profi TV studiu. Vzniklo 8 live klipů. Jde o demo nahrávku, ale v profesionální kvalitě. Je opatřena i protipirátským systémem.

Kdy a kde bude videokazeta dostupná?
- Vše jsme již oznámili na internetových stránkách. Od půlky září je ji možné objednat na adrese LABYRINTU. Dostupná bude též na některých koncertech.

To je skvělá zpráva. Prozraďte mi nejbližší plány, kdy budete nahrávat nové album?
- Není vůbec jisté zda budeme nahrávat nové album. Je pravdou, že nové skladby jsou již rozpracované, ale jejich přípravu jsme zastavili. Termín natáčení je odložen na neurčito.

Proč?
- Nemíním se k tomu dál vůbec vyjadřovat.

Zastavme se u alba METROPOLIS, které odstartovalo novou éru skupiny. Na obalu nejsou u jmen hráčů uvedeny nástroje. Proč?
- Natáčení METROPOLIS byla kolektivní práce celé skupiny a dvou zvukařů. Nenahrávalo se klasickým způsobem. Pro příklad - živé bicí nahrával Pavel sám, ale na automatických už dělal s Martinem a zvukařem. Část kytar je živých, ale část je kombinovaných se syntezátorem, které jsme nahrávali já a Ollie. Rovněž klávesy jsou zhruba napůl, některé party nahrála Ollie, některé já. Veškeré zpěvy na albu jsme nazpíval sám, včetně chorálů u FATHERLAND či refrénu v LONDON AFTER MIDNIGHT. Každý kdo v článcích automaticky připsal ke jménům nástroje se mýlil. METROPOLIS jsme stvořili všichni dohromady.

Jako absolutní katarze působí skladba ABSINTH. Žalozpěv za ty, kteří chtěli lidstvo pozvednout a svět na ně pomalu zapomíná. Text evokuje obraz, jak sedíte v přítmí pokoje, popíjíte absinth a tito ušlechtilí duchové minulosti přicházejí. Je text skutečným popisem takoví chvíle?
- Jste blíž k pravdě než myslíte.

Rovněž závěrečný opus HINDENBURG je obrazotvorný. Člověk při poslechu přivře oči a doslova vidí jak gigantická vzducholoď pluje oblohou. Co vás tak fascinuje na příběhu HINDENBURGU?
- HINDENBURG je především hrdý symbol jedné éry lidstva, která také skončila v plamenech. Podařilo se mi sehnat autentický záznam hlasu reportéra, který celou zkázu sledoval. Jeho svědectví letělo éterem přímo do rádií. Lidstvo strnulo v úžasu i zoufalství.

Kdo nahrál ten úžasný klavír ve skladbě HVĚZDY CHTĚJÍ PATŘIT TOBĚ? Vy nebo Ollie?
- Měli jsme hosta. Talentovaného klavíristu a dirigenta Martina Klužáka. Řídí i velká tělesa na takových pódiích jako je Národní divadlo nebo Státní opera. Pracuje i v zahraničí. Zprostředkovaně přes firmu jsem jej požádal, zda by nenahrál klavír k mé skladbě. On souhlasil, udělal si čas a skladbu jsme natočili. Velmi si toho vážím.

Proč není uveden na obale?
- Rozhodl jsem se, že to nechám jako "chyták". Pokud by se někdo v oficiální recenzi jen špatně otřel o tento klavír, omlátil bych mu to o hlavu se slovy, že jenom hňup nepozná brilantní hru klavírního virtuóza.

Před čtyřmi lety Vám vyšla KNIHA NOSFERATU. Chystáte k publikování nějakou další knihu či studii?
- Ne. V Čechách už nechci publikovat vůbec nic. Měl bych jistou možnost v zahraničí. Možná to pak někdo přeloží a vydá v češtině. O čemž pochybuji. Pro mne bylo vydání knihy určitým zklamáním. Bylo skutečně obtížné a zdlouhavé ji realizovat. Oslovil jsem mnoho knižních vydavatelství, ale nikdo o ni neměl zájem. Nakonec vyšla a byla rozebrána během několika týdnů. Vynaložená práce a energie však nesplnila mé očekávání. Podruhé to již absolvovat nemíním.

Od uvedení divadelní hry LEGENDA O KRYSAŘI, kde jste ztělesnil roli Ďábla, jste se neobjevil v žádné další divadelní roli. Proč?
- Za prvé jsem neobdržel žádnou solidní nabídku a za druhé LEGENDA byl velice specifický a osobní projekt, který jsem realizoval se svým přítelem. On celou hru režíroval a také sepsal. Na ideovém obsahu hry jsme pracovali spolu. Děj začíná ve středověku, ale přenese se do temnoty dnešního reálného světa, po kterém stále chodí KRYSAŘ a jeho věčný stín - ĎÁBEL. Ti dva jsou spojeni neoddělitelným poutem. KRYSAŘ hledá lásku a vykoupení, zatímco ĎÁBEL mu vždy ukáže jak se mýlí a snaží se skrze KRYSAŘOVU flétnu přivézt svět ke konečné zkáze.

Vaše přítelkyně je herečka. Jak se v soukromí snáší muzika s divadlem?
- Myslím že dobře. Prioritu nemá ani muzika ani divadlo. Snažíme se spíše srovnat rozvrhy zájezdů a představení, abychom měli nějaký čas pro sebe.

A kde teď žijete?
- Snad nečekáte, že vám na to odpovím.

Dobrá, tak kde tedy trávíte nejraději volný čas.
- Ve Vídni.

Musím se zeptat na legendární HRDINY NOVÉ FRONTY, kteří ze sebe chrlili kruté obžaloby světa. V punkovém období jste napsal takové skladby jako MŮJ NÁROD, BÍDA nebo TANKY. V televizním pořadu BIGBÍT v díle věnovaném punku se však o H.N.F. téměř nemluvilo!?!
- Pro BIGBÍT jsme natočili padesátiminutový rozhovor. Z něj bylo použito asi 8 vteřin. Nás samotné to také překvapilo. Byl zde dán prostor kapelám a lidem, kteří v té době nic neznamenali a o všem velkohubě kázali. V další části pak nevýznamným metalovým skupinám, které s punkem nebo opozicí neměly naprosto nic společného. Tito muzikanti mohli vydávat desky i legálně vystupovat. Dnes tyto "tvrdé rockery" a "odpůrce režimu" vidíte, jak vám společně s připitomělými televizními hvězdami vnucují na playback svoji důležitost v tupých estrádách a silvestrovských taškařicích.... Po skončení BIGBÍTU mi volal přítel, který prošel celou punkovou érou se mnou. Byl vytočen k nepříčetnosti a řekl, že H.N.F. jsou zkrátka stále problémem i pro dnešní pseudodemokratickou společnost, že texty a revolta v nich je nadčasová a stále platná, že není vítané, aby se na H.N.F. upozorňovalo, protože se z nich nikdy nedalo dělat bezduché, konzumní zboží. Myslím, že měl v mnohém pravdu.

Jak se na to díváte teď s půlročním odstupem?
- Je mi to jedno. Žiji současností ne minulostí.

Co pro Vás punk tehdy znamenal?
- Punk mi dal pár let řekněme hodně divokého života, formu seberealizace a odlišení od konzumní společnosti. Možnost to ze sebe všechno vyřvat ven. Všechno to v čem jsme žili a jak.

A dnes?
- Jinak se díváte na svět když je vám 25 a jinak když je vám 40. To se nedá srovnávat.

Zahraniční tisk označuje XIII. STOLETÍ jako české SISTERS OF MERCY. Vyhovuje Vám to?
- Ano, nevidím v tom problém. Alespoň je vidět, že okamžitě pochopili o co jde. Oni si vás prostě musí nějak zařadit a k něčemu přirovnat.

V rozhovoru pro polský magazin JAZGOT jste uvedl, že při pobytu vašeho bratra v USA jste kontaktovali vydavatelství CLEOPATRA. V českém tisku se však tato zpráva nikde neobjevila. Proč?
- CLEOPATRA sídlí v LOS ANGELES. Je to trochu "spiklenecká" firma vydávající především gotiku, punk i jiné žánry. Jejich CD jsou poměrně raritou. U nás to skoro nikdo nezná. Tak proč o tom v Čechách vůbec mluvit.

Jak se Vám vůbec podařilo proniknout do povědomí zahraniční scény a být zde vcelku respektovanou kapelou?
- Snad si nemyslíte, že odkryji karty a vše vyklopím. To by byla dost naivní myšlenka.

Tak alespoň nějaký příklad z poslední doby.
- Loni jsme vystupovali ve Varšavě na festivalu VAMPIRA 2000. Setkali jsme se tam i s CLAN OF XYMOX, se kterými jsme se znali už z CASTLE PARTY. Jejich manažer z nás byl naprosto unešený, sledoval koncert a pak nám nabídl určitou podporu a spolupráci. V té době vyšlo i výběrové CD VAMPIRA kde má XIII. STOLETÍ píseň FATHERLAND. On toto CD poskytl svým známým DJ´s po různých gotických klubech Evropy. Někteří už znali naši ELIZABETH.

Na bookletu METROPOLIS uvádíte názvy různých gotických a vampírských sdružení, magazínů a vydavatelství. Jste s nimi nějakým způsobem v kontaktu?
- Opět zvědavá otázka. Konkrétně však neodpovím. S některými ano a s některými ne. Především jsme chtěli jejich jmenováním demonstrovat rozsah žánru ve světě.

Ze stejných důvodů zde patrně uvádíte i názvy skupin. Jejich seznam uzavírá zkratka Mr. A. E. Co znamená?
- Pan ANDREW ELDRITCH.

Tím jsme opět u SISTERS OF MERCY. Eldritch ale později nechtěl být spojován s označováním gothic!?!
- Já se mu ani nedivím. Ale mám rozhovor, ve kterém tvrdí, že jedině SISTERS jsou gothic rock a vše ostatní je shit. Okolo SISTERS i ELDRITCHE koluje strašná spousta fám i nepochopení. Je pravda, že se od hodně věcí distancoval. Hovoříme tu ale o rozsahu 20 let. Poslední vývoj i aktivity okolo SISTERS jsou zase jiné, a tak to má být. On je vždy o krok vpřed, nikdy se nedá odhadnout co zrovna udělá. Je jako ta válečná loď, podle které si dal jméno. Ztratila se v mlze a nikdo nevěděl jak dlouho v ní zůstane, kde se objeví, odkud zaútočí...

Říká se, že je odepsaný na heroinu.
- ELDRITCH je komplikovaná osobnost a tak musí být i chápán. Kdyby to byla pravda, těžko by asi jezdil světová turné od Japonska po Ameriku, odehrál koncerty a skládal nové skladby. Uvažujte, vždyť je to nesmysl.

Některým lidem se nelíbí, že vystupuje v dresu.
- Hlavně u nás. To je typické. Víte, lidem se nikdy nezavděčíte, vždycky se jim něco nelíbí. To mohu potvrdit z vlastních zkušeností. On prostě nechce, aby lidi chodili na SISTERS kvůli image, ale kvůli muzice. Stejně po pár písních dres sundává a je v černém triku a kůži. Mimochodem ta image pestrých sak, dresů a modelů je spíše extravagantní až pop artová a to vůbec není mimo rámec gothic. Je to O.K.

Vyhovuje XIII. STOLETÍ označení gothic rock? - Ano i ne. Jak se to vezme. Samotné slovo gothic se v posledních letech tolik zkompromitovalo a jeho význam se ztratil. Hodně skupin, které s gotikou nemají nic společného si jej naprosto nesmyslně dává do svého záhlaví v domnění, že tím jejich hudba získá nějakou hodnotu. Díky nejrůznějším magorům z oblasti metalu se dnes kdejaký trouba nazývá "gothic" a na internetu najdete bezpočet psychopatů co si říkají NOSFERATU. Je to až směšné a ve všem to nastolilo děsný zmatek. Většina těch lidí ani neví co to gothic je. A pro mnohé je pak těžké se orientovat.

Mohl by jste to tedy nějakým způsobem vysvětlit a definovat?
- Já tu nejsem od toho, abych někomu něco vysvětloval. Kromě toho si myslím, že pokud má někdo v hlavě bramboračku, tak stejně nic nepochopí. A těm, kteří mají svůj názor a úsudek zase nic vysvětlovat nemusím.

Máte jistě pravdu, ale tento rozhovor poskytujete vyjímečně a pouze pro domovské stránky XIII. STOLETÍ. Od Vás by jistě spousta lidí ocenila vysvětlení toho, co gotický rock je, proč se mu tak říká a co jej spojuje s gotikou?
- Označení gotický rock nemá se středověkem absolutně nic společného. Název dostal podle literárních románů 19. století, kteří díky příběhům s pochmurnou skličující atmosférou dostaly přívlastek - GOTHIC. Hudebně jsou pro něj typické nadnesené melodie a hluboký ale čistý zpěv. Je to předvším ale věc určitého cítění, životního stylu, názoru a oblékání. Hudebně má několik odnoží jako dark wawe, black romantismus a další. Tyto skupiny pracují více s elektronikou, klávesami. Hodně jiných stylů začalo gotiku vykrádat v povrchní přihlouplé formě a udělalo tím již zmíněný dokonalý chaos. Ortodoxní gotická scéna na to reagoala tím, že se stáhla ještě více do sebe. Obsah a image se již dávno přesunul do světa "Matrixu", chladného romantismu a bizarního pop - artu. Využívá bez problémů všechny vymoženosti světa od módy až po techniku. Na okraji Londýna například funguje klub, do kterého se nemáte šanci dostat, pokud nejste členem nebo nejdete s někým, kdo se za vás zaručí. Jenže v zahraničí jich je tolik, že jsou naprosto soběstační. Když pořádáte nějakou akci u nás, musíte se modlit, aby vůbec někdo přišel.

A co vampirismus?
- Je součástí gothic, ale není podmínkou. Objevuje se v náplni textů, stal se součástí image, kterou ghotové podělili po novoromantismu - zastoupenému tehdy kapelami VISAGE a ULTRAVOX. Do gotiky jej přivedli BAUHAUS písní BELA LUGOSI´S DEAD. Ta se stala kultovním pilířem. Ale text není středověký. Je to žalozpěv o konci a osamocení BELY LUGOSIHO - " alone in the darkness room!"

A název XIII. STOLETÍ?
- Zvolili jsme jej jako metaforu, určitý příměr ke slovu GOTHIC. A také se nám líbila ta číslice 13. Píšu texty, které možná na první dojem mohou působit že jsou středověké, ale většina z nich se vyjadřuje k současnosti. Je to jako temnota z příběhů minulosti, která promlouvá i dnes.

Období posledních let přivedlo ke skupině hodně fanoušků. To je jistě příjemné?
- No, jak se to vezme. Někteří z nich jsou takový mladý trdla. Většinou si nás pletou s metalem nebo s vyznavači satanismu. Honem si seženou všechna alba a už jsou z nich kovaný "Stoleťáci". Ale moc jim toho nedochází. Většinou dělají bordel na koncertech a kazí je ostatním.

Takže z toho moc radost nemáte?
- Takhle jsem to neřekl. 90 % našich fans i publika je naprosto v pohodě. Já prostě nemám rád omezence a dotěry. To je celé. My jsme přece rádi, že se lidem naše hudba líbí, že si koupí naše album a doma je poslouchají. Jsme rádi že je něčím naše hudba oslovuje, je jim blízká. Na koncertech se schází široké spektrum lidí. Od patnáctiletých až po padesátníky. Jsme rádi, že v dnešní době, kdy lidé chodí za kulturou stále méně, je koncert XIII. STOLETÍ důvodem k tomu, že si večer vyrazí.

Můžete na závěr jmenovat pět alb, která nejraději posloucháte a ke kterým se stále vracíte?
- Jsou to desky, které přinesly pro gotický rock všechny typické obsahové i hudební znaky a staly se tak nadčasovými a kultovními:
  • SISTERS First & Last & Always
  • DAMNED Phantasmagoria
  • MISSION First Chapter
  • SIOUXSIE Tinder box
  • CURE Pornography



  • Photos by: Dragon  |   E-mail skupiny: xiii.info@seznam.cz