Novinky  |   Koncerty  |   Discografie  |   Skupina  |   Rozhovory  |   Fotogalerie  |   Kontakty   


XIII. STOLETÍ - 25 LET GOTICKÉ HISTORIE


Vznik XIII. STOLETÍ se datuje do let 1990 - 1991. Během těchto nestabilních a nejistých začátků tvořilo jádro kapely vlastně původní obsazení Hrdinů nové fronty: Petr Štěpán – kytara, zpěv, Leoš Kostelecký – baskytara, Pavel Štěpán – bicí, posílené o saxofonistu Petra Komárka. Tato sestava však nevydržela dlouho. Po pár měsících došlo ke změnám, až se skupina nakonec zformovala do své první stabilnější formace. V roce 1991 natočila v obsazení: Petr Štěpán – kytara, zpěv, Jiří Šindelka – baskytara, Petr Komárek – saxofon a Pavel Štěpán – bicí, svůj první hudební záznam s názvem „Vampir songs for Agnes“. Komplet PANDORA přináší tuto nahrávku pod zkráceným názvem VAMPIRE SONGS, která oficiálně vyšla na CD až v roce 2005. Zde je původní demo rozšířené o bonusy, singly a raritní nahrávky z pozdějších let, na nichž se podílela řada hudebníků, kteří později prošli sestavou skupiny. V roce 1991 odehraje skupina v tomto složení několik koncertů, ale na sklonku roku se definitivně rozchází.

V následujících měsících se začne tvořit nová sestava skupiny: Petr Štěpán – kytara, zpěv, Bedřich Musil – kytara, Petr Palovčík – baskytara a Pavel Štěpán – bicí. Především ale začne vznikat zcela nový materiál a zároveň s ním se začíná tvořit i nová image kapely. Skupina se na rozdíl od předchozí nahrávky, více zaměří na kytarovou a melodičtější tvorbu, která v roce 1992 vyvrcholí natočením prvního oficiálního alba XIII. STOLETÍ s názvem AMULET. Z dnešního pohledu je jisté, že šlo o zcela zásadní moment. Úspěch, který se dostaví takřka okamžitě po vydání alba, skupinu definitivně přesouvá na zcela jinou úroveň. XIII. STOLETÍ začíná být respektovanou kapelou a získává si širší přízeň fanoušků i publicistů. Skupina odehraje desítky koncertů, natáčí svůj první videoklip KNÍŽE TEMNOTY, vystupuje v televizi, v rádiích, album AMULET boduje v hitparádách … ale především se na něm objevuje první velký hit XIII. STOLETÍ – píseň JUSTINA, která až do dnešních dnů nesmí chybět na žádném koncertním playlistu.

Na počátku roku 1993 se však sestava skupiny rozchází. XIII. STOLETÍ nadále tvoří pouze zakládající členové bratři Štěpánové, kteří se sami pouštějí do snad nejambicióznějšího projektu své kariéry. Album GOTIKA má nesnadné zrození. Práce na něm si vyžádá dva roky, kdy se natáčí s pauzami ve dvou studiích. Poprvé se v hudbě kapely objevují klávesové nástroje, které mají na albu zcela dominantní pozici. Skupina začne více experimentovat a zkoušet své možnosti. Pracuje se zvukovými kulisami, ruchy, samply a automatickým bubeníkem. V některých skladbách se při nahrávání objevuje i několik hostů: Jiří Šindelka – baskytara, Michal Kourek – kytara a Karolina Husáková – zpěv. V roce 1994 očekávané album GOTIKA konečně vychází. Skupina natáčí svůj druhý videoklip ke skladbě MACBETH. Trvalým hitem se však stává mystický marš v podobě skladby MYSTERY ANA.

V roce 1994 se složení kapely rozroste o nové členy, kteří hostovali na předešlém albu. Do kapely přichází kytarista Michal Kourek a na post baskytary se vrací Jiří Šindelka. V tomto obsazení začne XIII. STOLETÍ tvořit nový materiál, který v roce 1995 realizuje natočením alba NOSFERATU. Samo album se v průběhu následujících let stane vyhlášeným a řadou fanoušků i publicistů je považováno za vůbec nejlepší album XIII. STOLETÍ. Na druhou stranu část kmenových fanoušků vyčítá skupině až příliš velký příklon k metalovému pojetí i zvuku a odklonu od původní tvorby předešlých „čistých“ gotických alb. NOSFERATU je koncipováno jako jeden celek ve kterém jsou všechny skladby propojeny zvukem deště a bouře. Přesto, že se jedná o tvrdé rockové album, s množstvím ostrých, místy metalově zatěžkaných kytar, tak i zde se objevují písně s použitím programovaných bicích a kláves. Album NOSFERATU přináší řadu silných skladeb, avšak značnou pozornost na sebe upoutá závěrečná desetiminutová symfonická kompozice KVĚTY ZLA, která je zhudebněním básně Charlese Baudelaira.

„Slyšte, jak nám děti noci hrají …“ dnes již legendární věta, která otevírá album WEREWOLF. K jeho natáčení se skupina v roce 1996 vrací ve stejném složení do studia. Jde o prozatím nejrozsáhlejší nahrávací projekt XIII. STOLETÍ ke kterému je přizváno množství hostujících hudebníků. Symfonický kvartet z Rudolfina ve složení: Radek Křižanovský – housle, Martin Válek – housle, Vladimír Kroupa – viola a Pavel Verner - violoncello. Na dalších pozicích se objevují Miroslav Matějka – flétna, Tomáš Vráb – klávesy a Lenka Schreiberová – hlas a recitace. WEREWOLF přináší dlouhé zatěžkané skladby v pomalejších tempech s delší minutáží. I zde jsou jednotlivé skladby mezi sebou vzájemně propojeny. Tentokrát zvukem evokujícím ozvěnu astrální propasti. Celé album tak působí, jakoby se odehrávalo v jiném časoprostoru. Vévodí mu úvodní opus TRANSYLVANIAN WEREWOLF, který se stane titulním hitem alba a ke kterému skupina natáčí svůj další, filmově výpravný videoklip.
Během roku 1997 dochází opět k zásadním změnám v obsazení. Ze skupiny odchází kytarista Michal Kourek a na jeho post je po více vyzkoušených hráčích přijat Marcel Novák. Dochází zde však k ještě významnější změně. Kapela se ze čtyřčlenného obsazení rozrůstá na pětici. Klávesy se stávají trvalou součástí koncertních vystoupení a za nimi se poprvé v obsazení kapely objevuje žena – Ollie Ryšavá. V roce 1998 se začne rodit materiál nového alba, které později dostává název ZTRACENI V KARPATECH. Nálada v kapele však není dobrá, natáčení je urychleně dokončeno a album vychází na podzim roku 1998.

Skupina odehraje ještě několik koncertů, po kterých kapelu opouštějí Jiří Šindelka a Marcel Novák. Album ZTRACENI V KARPATECH už svým názvem naznačuje, že jednoznačně uzavírá první dekádu existence kapely. Nejen symbolicky, ale i reálně zde končí éra vývoje a hledání devadesátých let a uvolňuje se tak tvůrčí místo pro otevření bran do nového milénia. Na albu je však píseň která předbíhá svou dobu a zcela zvrátí běh událostí. V budoucích letech se stává vůbec největším hitem XIII. STOLETÍ – ELIZABETH. V době po vydání alba to však ještě nikdo netuší.

Jádro kapely nyní tvoří bratři Štěpánové a Ollie Ryšavá. Skupina přestává koncertovat a na několik měsíců se stáhne do ústraní. Nabídek na kvalitní koncerty je málo, celosvětový trh s hudbou zažívá výrazné otřesy, prodeje hudebních nosičů klesají. To vše kapela vnímá a zvažuje existenční možnosti i další hudební vývoj. V tomto čase přichází do skupiny nový člen Martin Soukup na post baskytary a druhých kláves. XIII. STOLETÍ si začíná všímat zahraniční gotická scéna, která je charakterizuje jako „české the Sisters of Mercy“, a to především v sousedním Polsku. Zde skupina v roce 1999 poprvé koncertuje na mezinárodním festivalu CASTLE PARTY. Píseň ELIZABETH se zde stává obrovským hitem. Je to další z výrazných a zásadních momentů v historii XIII. STOLETÍ. Tato skutečnost zvrátí náladu v kapele k lepšímu a podpoří motivaci k tvorbě a pokračující existenci. Začíná nová éra XIII. STOLETÍ, kterou skupina otevírá majestátním albem METROPOLIS.

K jeho natáčení dochází v roce 2000 a skupina na něm přichází ze zcela novým materiálem. Album nese podtitul „ Gothic horizon for new millenium“, což zároveň naznačuje i nový přístup, zvuk a vizuální presentaci. Výrazným přispěním je nový syntezátor Ollie Ryšavé, který má na tvorbě METROPOLIS zásadní podíl. Nabízí skupině širší možnosti v realizaci skladeb. Jednou z nich je cover verze písně BELA LUGOSI‘S DEAD od legendárních Bauhaus. Je to rovněž poprvé kdy se na nahrávkách XIII. STOLETÍ objevuje angličtina. Po svém vydání vzbuzuje album u části fanoušků rozpaky, jelikož na takový zvrat nebyli připraveni. Změna mezi pojetím alba ZTRACENI V KARPATECH a mnohem moderněji a novátorsky znějící METROPOLIS je více než patrná. METROPOLIS si po čase vybuduje svou pevnou pozici i díky písni FATHERLAND, která se promění v jeden z největších hitů skupiny. Tento vývoj událostí kapelu stabilizuje, a zároveň posouvá na vyšší úroveň. Nové složení se zdá být harmonickou a fungující volbou. Vydrží šest let. Skupina začíná opět koncertovat a tentokrát i více na zahraničních pódiích.

Po letech úspěšného koncertování a přípravy nového materiálu, se skupina v roce 2004 ve stejném složení opět vrací do studia, aby zde realizovala nové obsáhlé album pojmenované VENDETTA. Party kláves a kytar jsou zde na rozdíl od METROPOLIS ve větší rovnováze. VENDETTA je o poznání tvrdší a více kytarové album. Rovněž melodickými motivy a celkovým výrazem se skupina více hlásí k odkazu první generace zakládajících kapel gothic rocku. Již nedílnou součástí nahrávek XIII. STOLETÍ se stávají ruchové zvuky, místy používání programovaných bicích a kombinování živých kytar se syntezátorovými. Těmito kombinacemi XIII. STOLETÍ dosahuje výrazně specifického a nezaměnitelného zvuku. Titulní píseň VENDETTA se stává hitem alba a do dnešních dnů má své stabilní místo na koncertních playlistech. Po vydání alba na jaře 2004, natáčí skupina nový videoklip ke skladbě HORIZONT UDÁLOSTI, odehraje ještě několik koncertů, avšak na podzim téhož roku se XIII. STOLETÍ definitivně rozpadá. Nastává dlouhá čtyřletá odmlka, během které není jasné zda bude kapela ještě někdy pokračovat, nebo zda přišel už její konec.

Zlom přichází v roce 2008, kdy se bratři Štěpánové rozhodnou k návratu na scénu. Jako posila na post baskytary přichází do skupiny Miroslav „Palda“ Paleček, ale místo za syntezátorem zůstává prázdné. Po vyzkoušení několika hráček se pak za něj postaví Jana Havlová, další žena ve složení XIII. STOLETÍ. Čtyřletá odmlka se ukázala být velmi prospěšnou. Nové obsazení bez problémů funguje a XIII. STOLETÍ se vrací silnější než kdy předtím. Skalní fanoušci na kapelu nezapomněli o čemž svědčí plné koncertní sály. Příprava nového materiálu vyvrcholí v roce 2009 realizací s napětím očekávaného alba DOGMA. Album splní očekávání a je vřele přijato jak fanoušky, tak hudebními publicisty. S vydáním alba DOGMA se XIII. STOLETÍ definitivně vrací na scénu a ocitá se v centru zájmu. Začíná pravidelně koncertovat, opět vystupuje i v televizi a rádiích, natáčí nový videoklip ke skladbě KATAKOMBY, která se stává hitem a začnou ji hrát i zahraniční média. Kapela koncertuje po Čechách i v zahraničí. V následujících letech vystupuje v Polsku, Rusku a Německu. DOGMA je silné kytarové gothic rockové album s typickým zvukem XIII. STOLETÍ. Přináší řadu výrazných skladeb z nichž většinu hraje kapela živě na koncertech. Je zde však jedna píseň, která dominuje nad ostatními – PROKLETÍ DOMU SLUNEČNIC – ta se zařazuje po boku ELIZABETH a FATHERLANDU k nejvýraznějším skladbám XIII. STOLETÍ.

Po tříletém působení v kapele odchází v roce 2011 Jana Havlová. V tomtéž roce zaujímá místo za klávesami další žena v historii XIII. STOLETÍ, Kateřina Kameníková. Během krátké doby skupina přezkouší repertoár a pokračuje v koncertování. V roce 2013 je XIII. STOLETÍ oceněno prestižní hudební cenou Břitva a uvedeno do „Galerie legend“. Během téhož roku však kapelu nečekaně opouští Miroslav „Palda“ Paleček a na post baskytaristy přichází Jindřich „Henry“ Dostál. I tuto změnu kapela ustojí. O dalším novém albu již skupina neuvažuje a v následujících letech se věnuje především koncertování nebo různým projektům mimo rámec XIII. STOLETÍ. Zlom přichází až v roce 2015, kdy skupina oznámí, že chystá materiál pro nové album. Zpráva přichází jako blesk z čistého nebe. Mnozí z fanoušků a příznivců kapely v to již po tak dlouhé době nedoufali. Po sedmi letech se tedy kapela opět vrací do studia, aby zde natočila své poslední album s názvem INTACTO. Album vychází na počátku roku 2016 a je vřele přijato fanoušky i kritiky. Jeho prodejnost v prvních týdnech po vydání láme rekordy a INTACTO se ocitá v první desítce žebříčku Top Ten na vynikající sedmé pozici. To se XIII. STOLETÍ naposledy povedlo na počátku kariéry s prvními alby AMULET a GOTIKA. Hudebně i textově je INTACTO jakýmsi shrnutím všeho, co kapela za 25 let své existence tvořila. Najdeme zde jak svižné kytarové skladby, tak i zatěžkané opusy v pomalejších tempech až po smutně romantické klavírní písně. Hitový potenciál v sobě mají skladby HODINA STÍNŮ, ČERNÁ VĚŽ či NEBE POD BERLÍNEM. Avšak velký ohlas vzbudila i píseň z názvem NOCTURAMA, kterou mnozí hodnotí jako nejlepší skladbu nového alba.

Nyní se nacházíme v současnosti. XIII. STOLETÍ se ve stejném složení v kterém nahrálo album INTACTO, vrací v červnu 2016 do studia. Zde natáčí dvě nové písně - NOVÝ VĚK TEMNOTY a EVROPA. Skladby jsou, jako speciální bonusy, určené pouze pro box PANDORA a jsou přiřazeny k jejich poslední desce.
Petr Štěpán a Warner Music

Historie XIII.STOLETÍ – v základních datech

1991 – vznik skupiny
1992 – vychází album AMULET (s hity Justina a Růže a kříž)
1993 – natáčení alba Gotika
1994 – vychází album GOTIKA (s hity Macbeth a Mystery Ana)
1995 – album NOSFERATU (s hity Nosferatu is dead a Nevěsta temnot)
1996 – vychází album WEREWOLF (s hitem Transylvanian Werewolf)
1997 – skupina natáčí filmově výpravný videoklip Transylvanian Werewolf
1998 – vychází album ZTRACENI V KARPATECH (s hitem Elizabeth)
1999 – XIII.století poprvé vystupuje na polském festivalu Castle Party
2000 – vychází album METROPOLIS (s hitem Fatherland)
2001 – 10 let výročí skupiny, vychází best of kompilace KARNEVAL
2002 – skupina se věnuje především koncertní činnosti
2003 – XIII.století vystupuje na polském festivalu Castle party
2004 – vychází album VENDETTA (s titulním hitem Vendetta)
2005 – vydání prvního dema VAMPIRE SONGS z roku 1991 na CD
2006 – skupina se odmlčí a nekoncertuje
2007 – XIII.století nyní tvoří pouze zakládající členové bratři Štěpánové
2008 – opětovné zahájení činnosti v novém obsazení, návrat na koncertní pódia
2009 – vychází album DOGMA (s hity Katakomby a Prokletí domu slunečnic)
2010 – XIII.století vystupuje v Moskvě, vychází live album NOCTURNO
2011 – 20 let výročí skupiny, vychází 2CD best of kompilace RITUAL
2012 – XIII.století vystupuje v Berlíně v legendárním klubu SO36, záznam koncertu vychází na DVD a CD pod názvem LIVE IN BERLIN
2013 – XIII.století je oceněno hudební cenou Břitva a uvedeno do Galerie legend, vychází 3CD HORIZONT UDÁLOSTI (s hitem Bohové na strojích)
2014 – skupina vystupuje na řadě domácích i zahraničních pódií
2015 – po sedmi letech skupina opět ve studiu, kde natáčí nové album
2016 – 25 let výročí skupiny, vychází album INTACTO
2016 – vychází komplet 10 studiových alb v boxu s názvem PANDORA

Kompletní diskografie alb XIII.století – v datech:

Amulet – 1992
Gotika – 1994
Nosferatu – 1995
Werewolf – 1996
Ztraceni v Karpatech – 1998
Metropolis – 2000
Karneval – 2001
Vendetta – 2004
Vampire Songs – 2005
Gold – 2005
Dogma – 2009
Nocturno – 2010
Ritual – 2011
Live in Berlin – 2012
Horizont události – 2013
Intacto – 2016
Pandora - 2016






Photos by: Dragon  |   E-mail skupiny: xiii.info@seznam.cz